İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 İletişim Alanında Yeni Bir Meslek: Topluluk Yöneticiliği


Bugün, gündelik yaşam pratikleri içerisinde önemli bir yere sahip olan sosyal medya, web 2.0 teknolojisi le birlikte gündeme gelen bir kavramdır.


Birer tüketici konumundaki bireylerin aktif birer kullanıcıya dönüştüğü yeni bir mecradır. Sosyal medya ile bireyler, pasif birer tüketici olmaktan çıkmış; hem üreten hem de tüketen bireylere dönüşmüştür. Bu dönüşüm literatürde “prosumer” (üretici-tüketici) terimi ile karşılık bulmaktadır. Sosyal medyada kullanıcılar, birbirleriyle iletişim kurmakta, geribildirimde bulunmakta, bilgi paylaşmakta ve bilgi edinmektedir. Bu etkileşimli ortamda sanal topluluklar ön plana çıkmaktadır.

Bireyler, zaman ve mekan kısıtlaması olmaksızın, coğrafi sınırları aşarak birbirlerine ulaşabilmekte ve topluluklar oluşturabilmektedirler. Dijital dünyadaki bu topluluklar ise sanal topluluk adıyla anılmaktadır. Bu topluluklarda bireyler birbirleriyle duygu ve düşüncelerini paylaşabilmekte, tartışabilmektedir. Kısacası iletişim kurmakta ve bilgi edinmekte, bilgi aktarmaktadırlar. Bu topluluklar çeşitli amaçlarla kurulmaktadır. Bir meslek dalına, bir üniversiteye mensuplar, bir futbol takımını tutanlar, bir markanın severleri gibi.

Sanal toplulukların gün geçtikçe genişleyen yapısında yeni bir meslek olarak “topluluk yöneticiliği” ortaya çıktı. Topluluk yöneticileri, sosyal medyanın etkileşimli ortamında ortak ilgi alanı çerçevesinde bir araya gelen toplulukları oluşturan, yöneten, ihtiyaçlarını analiz eden kimselerdir. Toplulukların kendi içlerindeki iletişim süreçlerinde ya da bir marka adına oluşturulması halinde marka ile hedef kitleleri arasındaki ilişkilerin sağlıklı bir biçimde sürdürülmesinde önemli bir konuma sahiptir. Özellikle de markalar adına oluşturulan topluluklarda marka ile hedef kitleleri arasındaki bağı kurmada önemli bir işlevi vardır. İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişme ve dönüşmelerle birlikte, dijital dünyada yeni yapılar, yeni ortamlar ortaya çıkmaya devam ediyor. Bu bağlamda ilerleyen dönemlerde iletişim alanında topluluk yöneticiliği gibi yeni mesleklerin ortaya çıkabileceğini söylemek çok da yanlış olmayacaktır.

Kaynaklar:

https://www.pazarlamasyon.com/2023-te-one-cikacak-5-blockchain-meslegi; Erişim tarihi: 20.03.2023.
https://www.iienstitu.com/blog/sosyal-medya-ve-topluluk-yoneticisi; Erişim tarihi: 20.03.2023.