İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Gıda Teknolojisi








 Türkiye Salgın Sürecinde Online Gıda Alışverişine Yöneldi


Corona virüs salgını hayatın her alanını etkiledi ve yaşam tarzlarında değişime neden oldu. Bu değişimlerden biri de gıda sektöründe perakende satış noktasında meydana geldi.


Yemek hizmeti veren çoğu işletmenin geçici olarak kapatılması düşünüldüğünde, COVID-19 salgını sırasında marketlere yapılan tüketici harcamaları arttı. Sınırlı toplu taşıma, gıda stokları ve marketlerde saatlerin azaltılması gibi kısıtlamalara rağmen koronavirüs salgını sırasında ülkemizde çoğu kişi gıdaya çevirim içi hizmetler ile erişimi sürdürebilmiştir. Pandemi sırasında tüketicilerin çevrimiçi gıda alışverişine ne ölçüde yöneldiğini ve market alışverişi sırasında virüsten korunmak için ne yapılması gerektiği noktasında bilgi kirliliğinin önüne geçilmesi önemlidir.

TÜİK istatistiklerine göre 2019 yılının son 3 ayı içerisinde internet üzerinden toplam mal veya hizmet siparişi veren ya da satın alanların oranı %23 iken, son 1 yıl içerisinde ise bu oran %34,1’e yükselmiştir. Yapılan bir anket çalışmasında ise katılımcılara; Covid-19 salgını sürecinde en çok satın aldığınız ürün grubu hangisidir? sorusuna verilen yanıtlara bakıldığında; 200 katılımcının 2’si (%1) herhangi bir ürün grubundan alışveriş yapmadığını, 10’u (%5) giyim alışverişi yaptığını, 2’si (%1) ayakkabı satın aldığını, 10’u (%5) kişisel bakım ürünleri/kozmetik ürünleri satın aldığını, 5’i (%2,5) elektronik ürünler satın aldığını, 2’si (%1) teknolojik ürünler satın aldığını, 123’ü (%61,5) gıda alışverişi yaptığını, 14’ü (%7) temizlik malzemeleri satın aldığını, 16’sı (%8) medikal malzemeler satın aldığını, 11’i (%5,5) bebek/çocuk ihtiyaçlarını karşıladığını, 5’i (%2,5) ise diğer ürün gruplarından alışveriş yaptığını belirtmiştir.

Verilerin ortaya çıkardığı sonuçlar, pandeminin sosyal mesafeyi zorunlu kılmasıyla birlikte tüketicinin e-ticaret algısında değişim olduğunu da gözler önüne seriyor. Ayrıca online alışveriş sistemiyle yeni tanışanların her şey tamamen normale dönse dahi bu hizmetten vazgeçeceklerini düşünmediklerini ifade etmek yanlış olmaz.

İGMYO Gıda İşleme Bölümü
Gıda Teknolojisi Programı
Gıda Yüksek Mühendisi

Öğr. Gör. Nurullah Zekeriya Akar