İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Moda Tasarımı








 Renklerin Uyumu ve İnsanlar Üzerindeki Ruhsal Etkisi


Günlük hayatımızda, evde, kıyafetlerimizde, tasarımlarımızda, çalışmalarımızda sıklıkla kullandığımız renklerin insanlar üzerindeki psikolojik etkileri artık bilimsel çalışmalarca kanıtlanmış bir gerçektir. Gıda sektöründen giyim sektörüne, ulaşım sektöründen eğitim sektörüne kadar her firma, markaları için logo tasarımlarında ve reklam çalışmalarında renklerin gücünden faydalanıyor.


Tasarımlarımız için renk paleti oluştururken renklerin birbiriyle uyumuna dikkat etmek gerekir. Tasarımda ilk fark edilen ve giysi ya da koleksiyonun nasıl algılanacağını etkileyen etkendir. Yapmış olduğunuz tasarımın kalıbı, deseni, çizgisi, kesimi çok başarılı olsa da renk uyumu iyi değilse yapılan çalışma başarılı durmayacaktır. Renkleri kullanma biçimi kişisel zevkle ilgilidir ancak renk kuramı, renklerin psikolojik anlamları ve renklerin nasıl oluşturulması gerektiğiyle ilgili temel bilgileri edinmek önemlidir.

Sıcak-Soğuk-Nötr Renkler ve Anlamları:  
                   

Kırmızı, sarı, turuncu olan sıcak renkler, varlıkların ışık alan kısımlarında daha çok hâkimdirler. Havadaki titreşiminin kuvvetli olmasından dolayı diğer renklere göre gözü daha önce etkiler. İzleyeni uyarır, neşelendirir, enerji ve dinamizmi arttırır, metabolizmayı hızlandırır.
Yeşil, mavi, mor olan soğuk renkler ise sıcak renklere göre titreşimi daha azdır. Varlıkların gölgeli kısımlarında daha çok yer alır. Gözü ikinci derece etkilerler. Ruhsal etkisi; hüzün, rahatlık, güven, ciddiyet, istikrar, yaratıcılık, sağlık ve gelişim duygularını temsil eder.
Siyah, beyaz ve gri olan nötr renkler, genellikle ana renklerin yanına tamamlayıcı renkler olarak kullanılır. Beyaz ferahlık hissi verirken, siyah daha sakin, ciddiyet katan bir etki oluşturur.