Dünya otomotiv sektöründe tam elektrik tahrikli araçlara geçiş için yaşanan olağan üstü dönüşüm, ilk olarak Avrupa ülkeleri olmak üzere Batı ülkelerinin bir alanda daha Çin ve Asya ülkelerine olan ihtiyacını artırıyor olacak.
Otomotiv Sektör yöneticileri, jeopolitik gerilim düzeyinin arttığı ve dünya ekonomisinde tedarik halkalarının tekrar yapılandırılmaya çalıştığı bir süreçte tam elektrik tahrikli araç bataryalarının dünya geneli otomotiv sektörünün yarınında bir bağımlılık durumu yaşanabileceği konusunda kaygıları var.
Bazı haber sitelerinin haberlerine göre 2019 yılında on yedi milyar dolar olan tam elektrik tahrikli araç batarya pazar hacmi, fosil kaynaklı yakıtla çalışan araçların satışının kaldırılması hedeflerine paralel olarak aynı ivme ile büyüyor.
Elektrikli araç pazarında bulunan ve lityum-ion elektrik bataryaları hususunda yetkinleşmiş veri analitiği şirketi olan Benchmark Minerals’ın yapmış olduğu bir analizde, Türkiye’nin otomotiv sektöründeki önemli ihracat pazarı olan Avrupa ülkelerinde otomobil sektörünün yarınının Çin menşeli batarya üreticileri tarafından domine edileceği öngörülüyor.
Financial Times konuya ilişkin olarak, yapılan bu analizde fazlaca bir süre boyunca fosil kaynaklı içten yanmalı motor üretiminin dünya merkezi olan Avrupa otomotiv sektörünün, elektrifikasyon sürecinde hakimiyeti bataryalardaki gücü nedeniyle Çin’e kaptıracağı düşünülmekte ve SNE Research tahmini verilerine göre 2028 yılı itibariyle 95 milyar dolar büyüklüğe ulaşması öngörülmekte.
Çin Halk Cumhuriyetinin yerel otomotiv sektöründe Avrupa ülkeleri ve Amerika Birleşik Devletleri ile mücadele edebilecek ölçütte bir motor endüstrisi oluşturmakta nispeten geride kaldığından, tam elektrik tahrikli araçlardaki bu güç, dünya üzerindeki otomotiv sektöründe bazı dengeleri de değiştirebilir gibi görünüyor.
Elektrik batarya pazarının açık ara önderi konumunda olan Çin Halk Cumhuriyeti ise kendisini dünya üzerindeki en önemli batarya üreticisi olarak hazırlamaya ve sürekliliğini sağlamaya çalışıyor.
Benchmark Minerals analistlerinin verileri ve tahminlerine göre Çin Halk Cumhuriyetinin 2031 yılından itibaren Avrupa’da 332 gigawatt/saat (gwh) üretim hacmi olacak ve bu hacim ile birlikte Avrupa’nın en büyük elektrik batarya üreticisi durumuna geleceği öngörülüyor.
Kaynak