Boeing-Airbus-Comac
C919 Boeing ve Airbus’a dar gövde segmentinde rakip olmaya çalışsa da Çin’de de yeteri kadar ilgi görememektedir ve hedeflediği satış rakamlarına şimdilik ulaşamamıştır.
Sivil havacılığın klasikleri
Boeing 737 ve Airbus A320 serisi uçakların halihazırda kurulu alt yapı, teknik destek ve bakım kolaylıkları, öngörülebilir maliyet şartları gibi birçok açıdan avantajlı olmaları pazara girecek yeni bir uçağın getireceği belirsizlik ve ek maliyetler açısından işini oldukça zorlaştırmaktadır.
Bu duruma ek olarak; havacılık emniyeti açısından da kendisini kanıtlaması ve güven oluşturması yıllar sürecek, yeni bir uçağın kabullenilmesi ve kullanılması da oldukça zamana gerek duyulması anlamına gelmektedir.
Bütün bu şartlar göz önüne alındığında 2023 yılında da rekabetin yine Boeing ve Airbus arasında geçeceği öngörülüyor. Her iki firma da bugüne kadar Çin’e pek çok satış gerçekleştirdi ve bu devasa pastadan olabildiğince pay aldı.
Airbus Kasım 2022 itibarıyla 1638 satış ile 1348 satış yapabilen Boeing’in önünde yer almaktadır. Bununla birlikte C919’un gelecek yıllar açısından değerlendirme yapıldığında inovasyon odaklı gelişim planları ile Airbus ve Boieng’e rakip olabileceği düşünülmektedir.
Çin hükümeti bilim ve teknolojide güçlenmeyi ulusal kalkınma stratejisinin temel direği olarak görmekte ve bu bakış açısıyla modern Çin endüstrisini yenilikçi geliştirmelerle; yeşil enerji, bilgi teknolojisi, biyoteknoloji ve kendi ürettiği son teknoloji denizcilik ve havacılık ekipmanları gibi stratejik önemdeki projelerle bağımsızlığını ve ekonomisini güçlendirmeyi planlamaktadır.
Çin’in Tianjin şehrinde kurulan Airbus’ın montaj tesisleri uçak siparişlerinde önemli rol oynadı. Airbus Tianjin’de kurduğu tesislerin de etkisiyle Temmuz 2022’de 292 uçak siparişi alırken Boeing’in son siparişi Eylül 2021’deki 59 uçaklık anlaşma olarak kalmıştır. Airbus Temmuz 2022 için yaptığı hesaplamada Çin pazarının 53%’üne sahip olduğunu öngörmüştür.