İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği








 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı İle Belçika'da İlk Yolcu Uçuşu Gerçekleşti


Belçika’da, “biyokerosen” olarak da bilinen sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF_Sustainable Aviation Fuel) ile ilk yolcu uçağı uçuşu gerçekleştirildi. Brüksel Hava Yolları’nın İspanya’nın Malaga kentine giden uçağının deposunun yüzde 38’i, atık yemek yağları ve hayvansal yağ atıklarından elde edilen, sürdürülebilir yakıt ile doluydu. Uçağın yakıtının yüzde 62’si de kerosenden oluşuyordu. Uzmanlara göre bu, çevre için umut verici bir adım. SAF kullanımının yaygınlaşması ile uçuş nedeniyle ortaya çıkan karbondioksit salınımının yüzde 70 oranında azalması bekleniyor. Gelecekte bu oranın yüzde 80'e kadar çıkabileceği belirtiliyor.


Belçika devlet televizyonu VRT’ye göre, SAF, geleneksel jet yakıtından daha az sera gazı yayan önemli bir seçenek. Air France ise Fransa'dan kalkan tüm uçakların yakıtına yüzde 1 SAF karıştırıyor. Dünyada yaklaşık 40 ülke SAF kullanmaya başladı.

Brüksel Havalimanı'ndan kalkan uçaklar artık, NATO Yeraltı Orta Avrupa Boru Hattı Sistemi (CEPS) ile SAF ikmali yapabilecek. Fransa, Almanya ve Benelüks ülkelerini birbirine bağlayan ve sivil hava araçları için de hizmet veren bu boru hattı ile NATO hava filosuna hızlı bir şekilde yakıt ikmali yapılması amaçlanıyor.

Brüksel Havaalanı sözcüsü Ihsane Chioua Lekhli, VRT’ye, daha fazla kızartma yağı toplamak için bir bilinçlendirme kampanyası yürüttüklerini söyledi.

Avrupa Hava Trafik Kontrol Kurumu (Eurocontrol), Avrupa uçuşlarının sayısının 2050 yılına kadar yüzde 44 ila 76 oranında artacağını tahmin ediyor. Alternatif yakıtın, 2050 yılına kadar iklim hedeflerinin büyük bir kısmına ulaşılmasına yardımcı olması bekleniyor.
Brüksel Havalimanı CEO'su Arnaud Feist’e göre, sürdürülebilir havacılık yakıtı, hava yolculuğu emisyonlarını azaltmak için şu anda mevcut olan en etkili araç.