İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği (İngilizce)








 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı ile Belçika'da İlk Yolcu Uçuşu


Belçika'da ilk yolcu uçağı uçuşu, "biokerosene" olarak da bilinen sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF_Sustainable Aviation Fuel) ile gerçekleştirildi. Brüksel Hava Yolları'nın İspanya'nın Malaga şehrine giden uçuşunun deposunun %38'i, atık yemeklik yağ ve hayvansal yağ atıklarından elde edilen sürdürülebilir yakıtla dolduruldu. Uçağın yakıtının yüzde 62'si kerosenden oluşuyordu. Uzmanlara göre bu, çevre için umut verici bir adım. SAF'nin yaygınlaşmasıyla birlikte uçuştan kaynaklanan karbondioksit emisyonlarının yüzde 70 oranında azalması bekleniyor. İleride bu oranın yüzde 80'lere kadar çıkabileceği belirtiliyor.


Belçika devlet televizyonu VRT'ye göre SAF, konvansiyonel jet yakıtından daha az sera gazı salan önemli bir seçenek. Air France ise Fransa'dan kalkan tüm uçakların yakıtına yüzde 1 SAF karıştırıyor. Dünyada yaklaşık 40 ülke SAF kullanmaya başlamıştır. Brüksel Havalimanı'ndan kalkan uçaklar artık SAF'a NATO Yeraltı Orta Avrupa Boru Hattı Sistemi (CEPS) ikmali yapabilecek. Fransa, Almanya ve Benelüks ülkelerini birbirine bağlayan ve sivil uçaklara da hizmet veren bu boru hattı ile NATO hava filosuna hızlı bir şekilde yakıt ikmali yapılması amaçlanıyor.
 
Brüksel Havaalanı sözcüsü Ihsane Chioua Lekhli, VRT'ye daha fazla kızartma yağı toplamak için bir bilinçlendirme kampanyası yürüttüklerini söyledi.
Avrupa Hava Trafik Kontrol Kurumu (Eurocontrol), Avrupa'ya yapılan uçuş sayısının 2050 yılına kadar yüzde 44 ila 76 oranında artacağını tahmin ediyor. Alternatif yakıtın, 2050 yılına kadar iklim hedeflerinin çoğunun karşılanmasına yardımcı olması bekleniyor.
 
Brüksel Havalimanı CEO'su Arnaud Feist'e göre, sürdürülebilir havacılık yakıtı, hava yolculuğu emisyonlarını azaltmak için şu anda mevcut olan en etkili araçtır.