İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Lojistik








 Depremin Ardından Raylarda Oluşan Hasar Maden Lojistiğini Olumsuz Etkiledi


Depremden dolayı bölgede yer alan bazı demiryolu raylarında hasarlar oluştu. Bu durum maalesef lojistik faaliyetlerinin işlemesini de etkiledi. İşletmeler, limana indirmek zorunda oldukları ihracat yüklerini indiremediklerinden dolayı özellikle yurt dışına yönelik olarak iş kaybı yaşamaya başladılar.


Yaşanan depremin etkisiyle bazı önemli demiryolu hatlarında oluşan hasarlar, demiryolu lojistiğinde özellikle maden ihracatında büyük sorunlar yarattı. Yaşananların ardından madencilerin limana indirmek zorunda olduğu ihracat yüklerinin yarısı dahi demiryolu işletmeleri tarafından gerçekleştirilemiyor. Bu sebepten dolayı yurt dışına yönelik siparişlerde iptaller yaşanmaya başladı.

Yüzyılın felaketi şeklinde ifade edilen deprem dolayısıyla demiryolu hatlarında oluşan tahribat, hem lojistik hem de ihracat firmalarını ciddi anlamda sıkıntıya düşürdü. Lojistik firmaları bu sebeple gelen taşımaya yönelik talepleri gerçekleştirmede önemli ölçüde sorunlar yaşıyor. Söz konusu durumdan dolayı en büyük darbeyi ise madencilikle uğraşan ihracat firmaları aldı.

Ülkemizin dogusunda bulunan maden fabrikaları, ihracat yüklerini limana indiremiyor, bundan dolayı da yurt dışına yönelik işleri kaybetmeye başladı. Bu konuyla ilgili olarak Ekonomi gazetesi ile söyleşi yapan Demiryolu Taşımacılığı Derneği (DTD) Başkanı Onur Küçükakdere, ihracata yönelik daha fazla kaybın yaşanmaması adına yollarda gerçekleştirilen onarım faaliyetlerinin daha hızlı gerçekleşmesi gerektiğini vurgulayarak şu açıklamalarda bulunmuştur: ‘’6 Şubat tarihinde gerçekleşerek 11 ilde etkisini gösteren Kahramanmaraş merkezli deprem dolayısıyla İzmir yolu üzerinde bulunan Kapıdere- Gölbaşı arasında yer alan tünel tamamıyla çöktü. Demiryolunu kullananlar alternatif güzergah olarak rotayı uzatmak zorunda kaldılar ve Malatya dolaylarındaki Tohma Köprüsü’nü kullanıyorlar. Fakat bu köprü de oluşan hasar dolayısıyla yarı kapasiteyle çalışıyor. Bir gün içerisinde ortalama 3.000 ton civarındaki yükün geçtiği bu köprüden, depremin ardından bugün 1.500 tonun geçişine ancak müsaade edilebiliyor. Yetkililer, tünelin 6 aydan daha erken onarımının gerçekleşebileceğini beklemiyor fakat, hiç değilse alternatif güzergah olan Tohma Köprüsü’nde oluşan, ağır da olmayan tahribatın acil bir şekilde giderilerek tam kapasiteye ulaştırılmasını talep ediyor. Onarıma yönelik faaliyetlere dair herhangi bir ihale de düzenlenmediğinden dolayı üç aydan daha uzun zamandır köprüde oluşan tahribat onarılamıyor’’.