Türkiye'den farklı sektörlerden toplam 489 firmanın katıldığı araştırmanın sonuçlarına göre Ocak 2023’de şirketlerin yapmayı planladığı ücret artış oranı ortalama yüzde 43 iken, tüm sene boyunca planlanan toplam artış ise ortalama yüzde 61 olarak belirlendi. Ocak ayında ücret artışı planlayan şirketlerin oranı ise yüzde 85. Şirketlerin yüzde 53'ü yılda bir kez, yüzde 42'si iki kez ve yüzde 5'i ise üç ve üzerinde zam yapmayı hedefliyor.
Araştırma sonuçlarına göre
2023 yılında en yüksek artış planlayan sektörler:
-
ortalama yüzde 70,5 ile otomotiv ana sanayi,
-
ortalama yüzde 68,6 ile enerji,
-
ortalama yüzde 67,3 ile üretim,
-
ortalama yüzde 67,1 ile otomotiv tedarik sanayi
-
ve ortalama 66,8 ile maden ve metal sektörleri olarak belirlendi.
Mercer'ın araştırması'na göre; 2022 yılında
ek ücret artışı gerçekleştiren şirketlerin oranı yüzde 96 oldu. Araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 31'i 2022 yılında en az 2 defa ek ücret artışı gerçekleştirmiş. 2021 yılında ise Türkiye'de ek ücret artışı gerçekleştiren firmaların oranı yüzde 35 olmuştu. 2021 yılında yapılan ek artışlar da dahil edildiğinde tüm sektörler genelinde ortalama piyasa ilerlemesinin yüzde 105'lik bir orana ulaştığı görülüyor.
Araştırmanın sonuçlarına göre; geçtiğimiz yıllarda yılda bir defa güncellenen yemek ve yol yardımı gibi sıkça kullanılan yan hak ödeneklerini firmalar 2022 yılında 2 veya 3 defa artırdı. Firmalar günlük yemek çeki tutarlarını ortalamada 84 TL'ye, günlük yol ulaşım ödeneklerini ise ortalamada 51 TL'ye yükseltmiş.
Mevcut piyasa koşullarına karşı firmalar çalışanlarına sağladığı yan hak uygulamalarının çeşitliliğini artırmışlar. Bunlar arasında esnek yan haklara geçiş ve daha sık uygulanan spot bonuslar öne çıkan uygulamalar oldu. Refah ve rahatlık uygulamaları çerçevesinde (psikolog, diyetisyen, spor kulübü üyelikleri vb.) sağlanan yan hak uygulamalarının yanı sıra özellikle bilişim teknolojileri rolleri için sağlanan uzun dönem teşvik uygulamalarının da arttığı gözlemlendi.