İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Yeşil Reklamcılık (Green Advertising) Nedir?


1970’lerle gündeme gelmeye başlayan 1980’lerin sonuna doğru önemi artan yeşil reklamcılık; gün geçtikçe daha da popülerleşen ve çevreye, doğaya duyarlılığı ifade eden bir reklam türüdür. Doğanın korunması üzere doğa dostu ürünlerin üretildiğini, pazarlama süreçlerinin gerçekleştirildiğini ileten reklam faaliyetlerine yeşil reklamcılık adı verilmektedir.



Dünya genelinde bilgiye ulaşımın kolaylaşması, tüketicilerin bilinçlenmesi ve daha duyarlı olunan bir sosyal çevrenin oluşumu ile birlikte doğadaki kıt kaynakların kullanımında hassasiyet ön plana çıkmıştır. Kurumlar; bir ürünün üretimi, fiyatlandırılması, ambalajlanması, dağıtımı gibi pazarlama sürecinin çeşitli aşamalarında doğaya, çevreye duyarlı bir biçimde hareket etmeye özen göstermeye başlamışlardır. Ürünlerin pazarlanmasının doğadaki kıt kaynaklara olan etkisi minimize edilmeye çalışılmaktadır. Böylelikle doğanın korunması, doğanın sürdürülebilirliği için çabalanmış olunmaktadır.

Yeşil reklamcılık, kurumların itibarlarını korumaları açısından önemli bir konudur. Doğaya, çevreye zarar veren bir kurumun pazarda varlığını sürdürebilmesi oldukça zorlaşmıştır. Bugünün bireyleri, bilinçli bir biçimde pazarlama faaliyetlerinde bulunulmasına, doğaya zarar vermemek üzere çabalanmasına dikkat etmektedirler.

Ayrıca yeşil reklamcılıkta ürünlerin üretim ve hatta tanıtım süreçlerinde dahi geri dönüşüm, yenilenebilirlik gibi alternatiflere başvurulmakta ve bu yönde uygulamalara teşvik sağlanmaktadır. Son zamanlarda pazarlama süreçlerinin tanıtım aşamalarında yeşil hamlelerde bulunulmaya başlanmıştır. Güneş enerjisinden üretilen elektrikle çekilen reklam filmleri bu duruma örnek verilebilir. Gün geçtikçe yeşilin öneminin daha da artacağı kaçınılmaz bir gerçektir. Ticari faaliyetlerde de kurumlar; yaşanılan dünyayı korumak, sürdürülebilirliği sağlayarak gelecek nesillere güzel bir dünya bırakmak adına yeşil reklamcılık uygulamalarından faydalanmaktadırlar. Bu uygulamalar, doğa için çabalamanın yanı sıra kuruma da birtakım avantajlar getirmektedir. Hedef kitlelerle kurum arasında olumlu imaj, sempati, bağlılık gibi soyut değerler tesis edilmesini sağlamaktadır.

Kaynaklar:
  • Köksal, U. D. ve Ulusu, Y. (2012). Yeşil Reklama Yönelik Tutum: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 7(27) , 4642-4669.
  • Çavuşoğlu, S. (2021). Yeşil Reklam ve Yeşil Marka Farkındalığın Yeşil Müşteri Tatmini Üzerindeki Etkisi: Yeşil Satın Alma Davranışının Aracılık Rolü. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(3), 1355-1374.