İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Yapay Zeka ve İletişim


Yapay zeka teknolojisinde gelişmeler yaşanmaya devam ediyor. Bu gelişmeler şüphesiz ki gündelik yaşam pratikleri içerisinde önemli bir yere sahip olan iletişim alanlarına da etkide bulunuyor.


Yapay zeka teknolojisi kullanılarak pek çok içerik türünde üretim gerçekleştirebilmek mümkün. Üç boyutlu tasarımlardan, web ortamı içerisinde aratıldığında bulunamayan ve özgün niteliğe sahip çeşitli görsellere, metinlere kadar geniş bir yelpazede yapay zeka, insan yaşamını kolaylaştırıyor.

İletişim, insanların birbirleriyle etkileşimde bulunmasını sağlayan bir süreçtir. İletişim süreci içerisinde insanlar birbirleriyle duygularını, düşüncelerini, görüşlerini, davranışlarını paylaşmaktadırlar. Bu paylaşım süreci ile birbirlerinin yaşamına değer katmaktadırlar. İnsan sosyal bir varlıktır ve bu sosyalleşme ihtiyacı iletişimde bulunularak gerçekleşmektedir.

Yapay zeka insanların sosyalleşme ihtiyacını karşılayan iletişim faaliyetleri kapsamında da irdelenebilmektedir. İletişim süreci esasında kaynak tarafından kodlamada bulunulan iletiler, alıcı konumundaki iletişim tarafının kod açımlaması ile gerçekleşmektedir. Bu işleyiş süreci sosyalleşme ihtiyacını karşılayarak bireylerde ihtiyaç tatminini sağlamaktadır. Kodlama ve kod açımlama yönüyle düşünüldüğünde yapay zeka; farklı dillerde konuşan bireylerin birbirleriyle iletişimde bulunma süreçlerini kolaylaştırmaktadır. İletişim sürecinde ortak kodlara sahip olma zorunluluğunu ortadan kaldırmakta ve iletişim sürecinin küresel ölçekte gerçekleşmesine katkıda bulunmaktadır. Bu durum beraberinde kültürel etkileşimleri de getirmektedir. Kültürel etkileşimlerin, yerel kültürlerin bulanıklaşmasına sebebiyet de verebileceği de öngörülebilmektedir.

Ayrıca yapay zeka iş dünyasındaki iletişim süreçlerine de katkı bulunmaktadır. Bugün çeşitli kuruluşlar tarafından yapay zeka aracılığıyla müşterilerle iletişime geçilmektedir. Chatbot adı verilen bu yapılanmalar ile müşterilerin istek, ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanması üzere çabalanmaktadır.

Ayrıca, yapay zeka iş dünyasındaki iletişim süreçlerini de iyileştirebilir. Günümüzde işletmeler, müşterilerle daha hızlı ve verimli bir şekilde iletişim kurmanın yollarını aramaktadırlar. Otomatik yanıt sistemleri, müşteri hizmetleri çalışanlarının yükünü hafifletirken, daha hızlı ve daha doğru yanıtlar sağlayabilir. Bu da işletmelerin müşteri memnuniyetini artırarak, daha başarılı olmalarını sağlayacaktır. Ancak iş dünyasında bu tür yapay zeka yapılarının kullanılması beraberinde duygulardan, bağdan yoksun ilişki biçimlerini de beraberinde getirmektedir.

Netice itibariyle yapay zekanın iletişimde büyük bir potansiyele sahip olduğunu söylemek mümkündür. Yardımcı, destekleyici bir araç olarak yapay zekanın kullanımı; iletişim süreçlerini kolaylaştıracaktır. Ancak bu süreçte birtakım sorunların yaşanması ihtimalini göz önüne alarak gerekli önlemlerin alınması daha sağlıklı olacaktır.