İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Türkiye’nin Well-Being Markaları


Well-being, Covid-19 pandemisi ile birlikte markalar arasında yükselen bir trend. Bireylerin tüketim tercihlerinde yeni bir beklenti olarak markaların kendilerine iyi gelmesini beklediklerini söylemek mümkün.


Well-beging markalar, tüketicilere iyi gelen markalardır. Bireyler, birer tüketici olarak kendilerine iyi gelen markaları seçme eğilimindeler. Ayrıca tüketiciler, onlara iyi gelen markaları savunucu ve tavsiye edici bir tutum da sergiliyorlar. Yapılan bir araştırmaya göre tüketiciler, kendilerine iyi gelecek nitelikteki markaları satın almaya öncelik gösteriyorlar.

Tüketiciler için bir markanın iyi gelmesi ne anlam ifade ediyor?

Söz konusu araştırmada, katılımcılara bu soru yöneltildiğinde; kendilerini iyi hissettikleri markaların kaliteli, uygun fiyatlı, güvenilir, mutluluk verici olduğunu ifade ediyorlar. İlgili araştırmada bu özelliklerin mevcudiyeti halinde tüketicilerin %72’sinin daha fazla ücret ödemeyi kabul edebileceği ise tespit edilmiştir.

Aynı araştırma kapsamında elde edilen diğer önemli bulgular ise; tüketicilerin hangi kategoride, hangi markaları tercih ettiklerine ilişkin elde edilen verilerdir. Tüketicilere farklı kategorilerde kendilerine en iyi gelen markalar sorulduğunda aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır:
  • “Otomobil” kategorisinde; en iyi gelen markalarda ilk sırada %12’lik oranla BMW yer alıyor. BMW’yi, Audi (%11), Mercedes (%7), Ford (%7), Toyota (%7), Renault (%7), Volkswagen (%6) ve Honda (%5) takip ediyor. Ancak genel olarak Alman arabalarının tercih edildiğini söylemek mümkün.
  • “Beyaz Eşya” kategorisinde; en iyi gelen markalarda ilk sırada Arçelik (%32), ikinci sırada Bosch (%24), üçüncü sırada Beko (%14) yer alıyor. Dördüncü ve beşinci sırada ise sırasıyla Siemens (%8) ve Samsung (%6) bulunuyor.
  • “Küçük Ev Aletleri” kategorisinde; Arzum (%21), Arçelik (%15), Philips (%11), Beko (%9), Fakir (%6) ve Tefal (%5) markaları en iyi gelen markalar olarak sıralanıyor.
  • “Hazır Giyim” kategorisinde; en iyi gelen markalarda ilk sırada LC Waikiki (%32) bulunuyor. Onu Defacto (%12), Koton (%10), Mavi (%8), Zara (%8) ve Nike (%5) takip ediyor.
  • “Kişisel Bakım” kategorisinde en iyi gelen markalar, “Otomobil” kategorisinde olduğu gibi yaklaşık oranlarda yer alıyor. Avon (%11), L’Oreal (%9), Gratis (%7), Flormar (%7), Nivea (%7) ve Farmasi (%5) şeklinde sıralanıyor.
  • “Atıştırmalık” kategorisinde; en iyi gelen markalar içerisinde %42’lik oranla Ülker birinci ve %27’lik oranla Eti ikinci sırada yer alıyor.
  • “Ayakkabı” kategorisinde; en iyi gelen markalar Nike (%21), Adidas (%18), FLO (%16), Kinetix (%8) ve Puma (%5) şeklinde sıralanıyor.
  • “İçecek” kategorisinde; en iyi gelen markalar içerisinde %29’luk oranla Coca Cola ilk sırada ve %17’lik oranla Pepsi ikinci sırada yer alıyor. Söz konusu markalarından ardından %8’lik oranla Fanta ve %5’lik oranla Cappy geliyor.
  • “Süt Ürünleri” kategorisinde; en iyi gelen markalar Pınar (%31), Sütaş (%25), İçim (%15), Torku (%9) ve SEK (%7) olarak sıralanıyor.
  • “Video-on-Demand” kategorisinde; en iyi gelen markalar içerisinde açık ara fark ile Netflix (%52) yer alıyor. Onu Exxen (%10), BluTV (%8), YouTube (5) ve Disney+ (%5) takip ediyor.
  • “Takviye Gıda” kategorisinde; en iyi gelen markalar Pharmaton (%14), Supradyn (%12), Ocean (%11) ve Redoxon (%5) şeklinde sıralanıyor.
  • “Elektronik” kategorisinde; en iyi gelen markalarda Samsung %31’lik oranla zirvede yer alıyor. Onu %9 oran ile Apple, %7 oran ile Arçelik ve %6 oranla ise LG takip ediyor.
  • “Cep Telefonu” kategorisinde ise; en iyi gelen markalarda Apple %36’lık oranla ilk sırada, Samsung %32’lik oranla ikinci sırada. Xiaomi ise %14’lük oranla üçüncü sırada bulunuyor.
Kaynaklar:
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/bize-iyi-gelen-markalar/
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/sen-bana-iyi-geliyorsun/