İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Reklamlarda Renklerin Gücü




Kültürden kültüre farklılaşmakla birlikte renklerin de bir dilinin olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Kişilerarası ilişkilerden halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama faaliyetlerine kadar geniş bir yelpazede profesyoneller, renklerin kullanımına oldukça dikkat ediyor. Özellikle de satın almaya dair davranışta bulunma yönünde motive eden reklamlarda kullanılan renkler, aslında tüketicilere bir şeyler söylüyor. Güvenilirlik, ekonomiklik, sağlamlık gibi çeşitli alt anlamların çıkarılmasını sağlayan renkler, markaların tüketicilere ulaşmasında önemli rol oynuyor.

Bugün hangi sektörden olursa olsun sadece renk tonundan bile hatırlayabileceğimiz pek çok marka var. Kendine özgü bir renk ile özdeşleşen bu markalar; çağrışım, farkındalık, imaj, itibar, değer gibi çeşitli soyut ve somut kazanımların da elde edilmesini sağlıyor.

Renklerin hangi markalar tarafından kullanıldığını ve nasıl anlamlara sahip olduğunu aşağıdaki şekilde sıralamak mümkün:
  • Beyaz: Saflığı, temizliği, hijyeni çağrıştıran beyaz rengi özellikle de bebeklere yönelik ürün reklamlarında sıklıkla tercih edilmesinin yanı sıra; Nike, Gucci, Adidas gibi markalarda da görülüyor. Siyah, kırmızı ve mavi renkleriyle de oldukça sık kullanılan bir renk.
  • Siyah: Gücü ve asaleti temsil eden siyah rengi; beyaz renginde olduğu gibi diğer renklerle birlikte yoğun bir biçimde kullanılıyor. Mercedes, BMW gibi markalarda ön plana çıktığını görmek mümkün.
  • Mavi: Facebook, Samsung, Türkiye İş Bankası, Oral-B, IBM gibi çoğu marka huzur, güven, otorite, güç, sadakat, başarı gibi anlamları simgelemek üzere logolarında mavi rengi tercih ediyor.
  • Kırmızı: Satış ve pazarlamanın rengidir. Kırmızı rengi, tüketicilerin bilinçaltını en çok uyaran renk olma özelliği taşır. Dinamikliği, hareketliliği, canlılığı, aşkı, tutkuyu, heyecanı simgeleyen kırmızı rengi; Coca Cola, Levi’s, Red Bull, Pizza Hut, Vodafone gibi çeşitli markalar tarafından kullanılıyor.
  • Sarı: Açık ve parlak bir renktir ve bu doğrultuda oldukça dikkat çeker. Pozitif enerji, mutluluk, heyecan, neşe hissi uyandıran ve tüketicileri harekete geçirme etkisi olan sarı rengi; CAT, Lipton, Vakıf Bank, Bic, McDonalds gibi markaların logolarında yer alıyor.
  • Yeşil: Yaşamı temsil eden yeşil rengi; doğayı, canlılığı, huzuru çağrıştırıyor ve Bp, Starbucks, Garanti BBVA gibi markalar tarafından kullanılıyor.
  • Turuncu: Shell, Fanta, JBL, TeknoSA gibi markaların logolarında yer alan turuncu rengi de sarı ve kırmızı renginin karışımından ortaya çıktığı için her iki rengin de özelliklerini taşıyor. Heyecanlı, samimi, neşeli, canlı ve satın alma duygusunu tetikleme yönünde etkili olan bir renktir.
  • Mor: Gösterişi, pahalılığı, lüksü temsil eden bir renktir. Milka, Asprey gibi markalar tarafından kullanılıyor.
  • Pembe: Saflığı ve masumiyeti temsil eden pembe rengi, genellikle kadınlara özgü bir renk olarak bilinir. Daha çok kadınlara yönelik olan ürünlerde, Victoria Secret, Barbie gibi markalarda kullanılır.
  • Kahverengi: Toprak rengi olarak da bilinmesinden dolayı güven, güç, doğallık gibi anlamlara sahiptir. İstikbal markasında da kahverengi rengini görmek mümkün. Ancak sıkma, bunaltma gibi etkileri de olduğu için özellikle yemek sektöründeki markalar tarafından mekanlarda müşteri hareketliliğini sağlamak için kullanılır.
Kaynaklar:
  • https://pazarlamaturkiye.com/markalar-icin-renklerin-dili/
  • https://www.pazarlamasyon.com/dijital-reklamlarda-hangi-renkler-kullanilmali