İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Reklam ve Pazarlama Alanında Yeni Bir Teknoloji: Davranışların İnterneti (IoB)


Davranışların İnterneti (IoB), Nesnelerin İnterneti (IoT) teknolojisinin bireylerle fiziksel boyutta ilişkilendirilmeleri ile ortaya çıkan yeni bir teknolojidir.


 Nesnelerin İnterneti (IoT), internet üzerinden bilgi, veri toplayan, bilgi alışverişinde bulunan birbirine bağlı fiziksel nesnelerden oluşan bir ağ teknolojisidir. Davranışların İnterneti (IoB) ise, verilerin toplanmasını, müşterilerin isteklerine, beklentilerine ve davranışlarına ilişkin değerli bilgileri kapsayan teknolojidir.

Davranışların İnterneti (IoB) teknolojisi verileri doğru bir biçimde analiz etmeyi ve bu analizi yeni ürünler tasarlamak ve satmak için kullanmayı da amaçlamaktadır. Bu nedenle Davranışların İnterneti (IoB), dünya çapındaki pek çok kurum ve kuruluş için güçlü, yeni bir pazarlama ve satış aracı olma potansiyeline sahiptir. Ticari kuruluşlar, Davranışların İnterneti (IoB); geçmiş performansları inceleyip gelecekle ilgili çeşitli tahminlerde bulunabilme imkanı sunmaktadır. Veri, bilgi ve davranış kalıplarını kullanarak müşterilerin taleplerini karşılamak üzere Davranışların İnterneti teknolojisi yardımcı olmaktadır. İlgili verileri yorumlayan bu teknoloji, insan davranışlarına ilişkin daha önceden mümkün olandan çok daha ayrıntılı bir bilgi elde edilmesini sağlamaktadır. Böylelikle bu bilgileri pek çok kurum ve kuruluş; kendi amaçları doğrultusunda kullanabilecektir.

Netflix üzerinden açılan film ve diziler doğrultusunda, ilgili dijital medya platformu çeşitli yeni dizi ve film önerilerinde bulunmaktadır ve bu öneriler Nesnelerin İnterneti (IoT) ile sağlanmaktadır. Benzer şekilde Uber de; sürücüleri ve yolcuları izlemek için Nesnelerin İnterneti (IoT) teknolojisini kullanmaktadır. Gerek Netflix ve gerekse Uber, kullanıcıların deneyimlerini öğrenmek için anketler uygulamaktadır. Ancak sürücünün davranışını, yolcunun tepkisini ya da izleyicinin bir filmi beğenip beğenmediğini herhangi bir anket uygulamadan Davranışların İnterneti (IoB) ile öğrenmek mümkün hale gelmektedir.

Kaynaklar:
  • Javaid, M., Haleem, A., Singh, R. P., Rab, S., ve Suman, R. (2021). Internet of Behaviours (IoB) and its role in customer services. Sensors International, 2, 100122.
  • Netaxtech (t.y.) Davranışların İnterneti. Erişim adresi: https://www.netaxtech.com/iot-iob.html#:~:text=Davran%C4%B1%C5%9Flar%C4%B1n%20%C4%B0nterneti%20(IoB)%20ise%20Nesnelerin,Davran%C4%B1%C5%9Flar%C4%B1n%20%C4%B0nterneti%20(IoB)%20denir.; 03.04.2023.