İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Gamification (Oyunlaştırma) Nedir?


Gamification (Oyunlaştırma) ilk kez 2002 yılında bir oyun tasarımcısı olan Nick Pelling tarafından ortaya atılan bir kavramdır. Özel sektördeki çeşitli kurumlardan eğitime kadar geniş bir yelpazede uygulanıyor.


Peki gamification nedir?


Gamification, oyun tasarım unsurlarının oyun bağlamı haricinde kullanılması durumudur. Oyun ile düşünme, oyun mekaniklerinin oyun bağlamı dışında kullanımı gibi pratikler gamification adı ile anılmaktadır. Oyun tasarımının ve oyun mekaniklerinin kişi, kurum ve kuruluşlar tarafından iş, eğitim gibi çeşitli kapsamlarda kullanılmasına denir.

Oyunlaştırma, bireylerin motivasyonunu arttırmayı ve kaynak konumundaki kişi, kurum ya da kuruluşun amaçlarına ulaşmasını sağlama noktasında bir araçtır. Özellikle de son yıllarda ticari kurumlarda, eğitim ya da sağlık gibi alanlarda ve daha pek çok alanda kullanılmaktadır.

Kurumların, çalışanlarının motivasyonunu yükseltmek için bir oyun tasarlaması ve bu oyunda başarılı olanlara ödül sunması bir gamification örneğidir. Çalışanların oyun oynayarak eğlenmesi ve neticesinde de kurum tarafından ödüllendirilmesi, çalışmasına motive olmasını sağlayacaktır. Bir başka örnek ise eğitim alanında öğrencilerin motivasyonunu arttırmak ve derslerin daha eğlenceli olmasını sağlamak için gamification’ın kullanımıdır. Öğrencilerin bir yandan oyun oynarken diğer yandan da eğlenmelerini sağlayan bu yönden eğitimciler tarafından sıklıkla kullanılmaktadır.

Sonuç olarak, gamification farklı alanlarda kullanılabilen ve bireylerde motivasyonu sağlayan önemli bir araç niteliğindedir. Çeşitli alanlarda kullanılarak bireysel ve kurumsal düzeylerde amaçlara ulaşılmasına katkıda bulunmaktadır.

Kaynak:
  • Sezgin, S., Bozkurt, A., YILMAZ, E. A., & Van Der Linden, N. (2018). Oyunlaştırma, eğitim ve kuramsal yaklaşımlar: Öğrenme süreçlerinde motivasyon, adanmışlık ve sürdürebilirlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (45), 169-189.