E-ticaret, internet teknolojisinde yaşanan gelişmelerle birlikte yakın geçmişte yaşamımıza yerleşen bir olgu. Tüketiciler, fiziksel alışverişin yanı sıra internet ortamı üzerinden de alışveriş faaliyetlerini gerçekleştiriyorlar. Özellikle de internetin gündelik yaşam pratikleri içine dahil olması ile birlikte pek çok marka, tüketicilerine dijital platformlar üzerinden ulaşmak için girişimlerde bulundu. Bu girişimlerden birisi de alışveriş pratiklerinin sanal ortama da taşınmasıydı.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması’na göre 2022 yılında e-ticaret müşterileri yüzde 46’lık bir orana sahip iken; bu oran, 2023 yılında yüzde 49.5’a yükseldi. Araştırmada e-ticaret müşterilerinin 2 milyon daha arttığı ortaya kondu. 17-74 yaş aralığında internet kullanan 58 milyon kişi üzerinde yapılan araştırmada internetten ürün ya da hizmet satın alımının 2022 yılında 26.4 milyon kişi olduğu; 2023 yılına gelindiğinde ise bu sayının 28.4 milyona ulaştığı gözlemlendi. Ayrıca e-ticaret müşterilerinin 14 milyon 880 bini erkek, 13 Milyon 520 bini ise kadın internet kullanıcıları olarak saptandı.
Yapılan araştırmada 55 yaş üzeri internet kullanıcılarının alışveriş alışkanlıklarının da dijital ortaya doğru yönelme gösterdiği gözlemlendi. Özellikle de pandemi sonrasında 55 yaş üstü emekli bireylerin alışveriş alışkanlıklarında dijitalleşmenin gözlemlendiği sonucuna ulaşıldı. Günün istenilen saati, istenilen yerde birkaç saniye içerisinde farklı fiyat alternatifleri dahi gözlemlenerek yapılabilen alışveriş kolaylığının genç, yetişkin ve emekli bireyler tarafından kullanılmasının gün geçtikçe arttığı görülüyor.
Kaynaklar: