Yaşanan depremler nedeniyle yıkılan çok sayıda bina, vefat eden ve yaralanan pek çok vatandaşımız bulunuyor. Depremler nedeniyle yaşanan can ve mal kaybı artmaya devam ederken; depremzedelere yardımda bulunabilmek üzere seferberlikler başlatıldı. Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD) başta olmak üzere pek çok yardım kuruluşu ve vatandaş deprem bölgelerinde depremzedelere yardımda bulunmaya devam ediyor.
Bu süreçte, depreme ve depremzedelere dair haber akışının sağlandığı bilgi kaynaklarının başında ise sosyal medya platformları yer alıyor. Sosyal medya platformlarında sınırsız enformasyon akışı mevcut olup; bu veriler içerisinde asılsız, yalan ya da şüpheli çeşitli içerikler de yer alabiliyor. Literatürde bu tür içerikler misenformasyon ve dezenformasyon kavramları ile adlandırılmaktadır. Misenformasyon, gerçek bir bilginin eksik, yanlış ya da yanlı bir biçimde iletilmesi iken; dezenformasyon ise kasıtlı olarak bir bilginin yanlış, asılsız, çarpıtılmış bir biçimde aktarılması anlamına gelmektedir.
Depreme ilişkin bilgi kirliliğine neden olan haberlerin önüne geçebilmek üzere Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı tarafından “Dezenformasyon Bildirimi Servisi” vatandaşlarımızın kullanımına açılmıştır. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada depreme ilişkin üretilen ve yayılan şüpheli ve/veya yalan olduğu düşünülen haberlerin “Dezenformasyon Bildirim Servisi” uygulaması üzerinden bildirilebileceğini belirtti. Böylelikle vatandaşlar, depreme ilişkin bilgi kirliliğine neden olan yalan haberleri uygulama üzerinden İletişim Başkanlığı’na iletebilecek.
“Dezenformasyon Bildirim Servisi” uygulamasını indirmek için aşağıdaki bağlantılara tıklayabilirsiniz.
IOS:
https://apps.apple.com/tr/app/dbs/id1664836622?l=tr
Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=tr.gov.iletisim.dbs&gl=TR&pli=1