İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Artırılmış Gerçeklik ve Reklam




Artırılmış gerçeklik, sanal gerçekliğin bir çeşididir. Kullanıcıların gerçek dünyada dijital deneyimler yaşamalarına olanak tanır. Artırılmış Gerçeklik teknolojisi, Ivan Sutherland tarafından 1960’larda gerçekleştirilen çalışmalara dayanıyor. Bugün, gündelik yaşam pratiklerinin içine yerleşmiş konumda olan artırılmış gerçeklik, kullanıcıların dijital tabanlı üretilen verilerin gerçek zamanlı ortamda bir araya getirilmesini ifade ediyor.

2000’lerde yaşanan teknolojik gelişmeler, artırılmış gerçekliğin bugünkü hale gelmesinde etkili olmuştur. Bugün pek çok birey, artırılmış gerçeklik teknolojisine IOS ve Android cihazlar üzerinden erişebiliyor. Bireylerin yaşamlarına bu denli yerleşmiş bir teknolojinin reklamcılık alanında kullanımı da mümkündür.

Bir ürün ya da hizmetin, kurumun medyadan yer ve zaman satın alınarak tüketicilere sunulması ve böylelikle tanıtımın, satın aldırmanın gerçekleştirilmesi amaçlı gerçekleştirilen iletişim faaliyetlerine reklam adı veriliyor. Günümüzde reklamcılık, geleneksel medya araçlarından dijital ortamlara doğru eğilim göstermeye devam ediyor. Söz konusu dijital ortamlardan biri olarak artırılmış gerçeklik teknolojisini ele alınabilir.

Artırılmış gerçeklik teknolojisi, reklamcılık alanında hedef kitleleri etkileyebilecek nitelikte bir araç konumundadır. Gerçek dünyadaki deneyimlerin dijital dünyada yeniden üretimini sağlar. Ürünlerin artırılmış gerçeklik teknolojisinden faydalanılarak tanıtımı noktasında önemli bir konuma sahiptir. Böylelikle reklamı yapılan ürünlere yönelik etkileyici deneyimler ortaya çıkabilir. Bu bağlamda müşterilerin satın alma eyleminde bulunmadan da ürün ve hizmetleri deneyimleme imkanı doğmuş oluyor.

Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile reklamverenler, müşterileriyle daha etkileşimli iletişimde de bulunulabilirler. Etkileşimli reklam kampanyaları üzerinden müşterilerle ilişkiler tesis edilebilir ve ürün ya da hizmetleri satın almaları yönünde motive edilebilir. Ürünleri tanıtırken deneyim kazandırmanın yanı sıra üç boyutlu sunumlarla daha efektif aktarımlar gerçekleştirilebilir.

Bu bağlamda artırılmış gerçeklik teknolojisi reklamcılık alanında kullanılabilecek etkili bir araç niteliğindedir. Markalar, bu teknolojiyi kullanarak müşterileriyle iletişim süreçlerini daha diyalojik biçimde gerçekleştirebilirler. Satın alma yönünde daha fazla motive edebilirler. Öte yandan müşterileriyle daha sağlıklı ilişkiler kurabilir, bağ oluşturabilirler.

Kaynaklar:
  • Göçmen, P. Ö. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ile yeni medya reklam tasarımı. Sanat ve Tasarım Dergisi, (22), 175-191.