İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Halkla İlişkiler ve Tanıtım








 Alternatif Bir Reklam Uygulaması Olarak Gerilla Reklamcılık Nedir?




Gerilla pazarlama faaliyetlerinin bir sonucu olarak gerilla reklamcılık, yaratıcı reklam taktikleri ile alışılmışın dışında müşterilerin ilgisini çekmeyi sağlayan reklam uygulamalarıdır. İspanyolca kökenli olan gerilla sözcüğü, Napolyon Savaşlarında kullanılan taktiksel bir kavramdır. Bir savaş taktiği olan “Gerilla”nın pazarlama faaliyetlerinde de kullanılabileceği ise Vietnam Savaşı ile fark edilmiştir. Pazarda yer almak için büyük bütçelere sahip olmanın zorunlu olmadığı görüşünden hareketle yaratıcılık temelli olarak gerilla pazarlama faaliyetlerinde bulunulmaya başlanmıştır.

İlk olarak Jay Conrad Levinson tarafından 1984 yılında uygulanan gerilla pazarlamanın reklamcılık alanındaki yansımaları ise gerilla reklamcılık adı ile ifade edilebilir. Reklam sektörü hızlı bir biçimde gelişmiş ve geleneksel reklamlar tüketicilerin ilgisini çekip satın alma davranışını sağlama yönünde etkilemede yetersiz kalmaya başlamıştı. Bu durum, reklamcılıkta yeni arayışlarda bulunulmasına neden olmuştu. Söz konusu arayışlar sonucunda gerilla reklamcılığa ilgi artmıştır.

Gerilla reklamlar, büyük bütçelerden ziyade yaratıcılığı kullanarak enerji ve zamanın harcanması ile oluşturulan reklamlardır. Geleneksel reklamcılıktan oldukça farklı olan gerilla reklamcılık, sıra dışı pazarlama yöntemlerinin kullanılması üzerinden tüketicilerin ilgisini çeker. Beklenmedik, alışılmadık bir biçimde tüketicilerle etkileşim kuran reklamlardır. Sokak, çeşitli etkinlikler, toplu ulaşım araçları, dijital platformlar gibi çeşitli ortamlarda gerilla reklam çalışmalarını görmek mümkündür. Kaldırımlara yapılan resimler, marjinal ambalajlamalar, sokak gösterileri, çarpıcı dijital içerikler gibi uygulamalar gerilla reklamcılığa örnek olarak verilebilir. Belirlenen mekanın dönüştürüldüğü gerilla reklam uygulamaları ile sıradan günlük akışında olan tüketicilerin dikkati ve ilgisi çekilir; reklamı yapılan ürün ya da hizmeti satın almaları sağlanır.

Kaynaklar:
  • Yüksel, A. B. (2010). Bir ütopya olarak gerilla sanatı ve gerilla reklamcılığın yarattığı distopya (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul).
  • Semiz, B. B. ve Aksoy, E. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Gerilla Reklamlara Yönelik Tutumları Üzerine Deneysel Bir Çalışma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(4), 3063-3072.
  • Köse, Ö. (2020). Pazarlamada Radikal Oluşu Sembolize Eden Gerilla Reklamlarda Kullanılan Reklam Mesajı Çekicilikleri Üzerine Bir Analiz. IX. UMTEB International Congress on Vocational & Technical Sciences.