İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Adalet








 Yargıtay Hava Yolu Şirketi ile Kişiler Arasındaki Uyuşmazlıklarda Tüketici Hakem Heyeti’nin Görevli Olduğu Sonucuna Vardı


Yargıtay 11. Hukuk Dairesi’nin kanun yararına bozma kararında Türk Hava Yolları ile yolcu arasındaki uyuşmazlıkların çözümünde görevli mahkemenin Asliye Ticaret Mahkemesi değil, Tüketici Hakem Heyeti olduğuna hükmedildi.


Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü, 2 Eylül 2022 tarihinde kanun yararına bozma isteminde bulunarak Türk Hava Yolları Şirketi ile yolcu arasında geçen bir uyuşmazlıkta Asliye Ticaret Mahkemesi’nin görevli olduğuna ilişkin kararı Yargıtay 11. Hukuk Dairesi’ne taşıdı.

Yargıtay 11. Hukuk Dairesi, 29 Eylül 2022 tarihinde oy birliği ile vermiş olduğu kararı ile kanun yararına bozma talebini kabul etti. Bu kararı ile Yargıtay, havayolu şirketleri ile yolcular arasındaki uyuşmazlıklara bakmakla görevli mahkemenin Asliye Ticaret Mahkemesi olmadığını, uyuşmazlığın değerine göre Tüketici Hakem Heyeti veya Tüketici Mahkemesi’nin görev alacağını belirlemiş oldu.

Yargıtay 11. Hukuk Dairesi’nin 2022/5264 Esas ve 2022/6483 karar numaralı bu kararı, 23 Aralık 2022 Cuma tarihli ve 32052 sayılı Resmi Gazetede yayımlandı.

Kanun yararına bozma kararının konusu olan uyuşmazlıkta davalı yolcu, Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı’ndan aldığı bileti Kovid-19 pandemisi dolayısıyla yolculuğun güvenli olmayacağını, yolculuğun tehlikeli hale geldiğini gerekçe göstererek iptal ve ücret iadesi talep etmişken karara konu olan esas konu, uyuşmazlığı çözmekle görevli yargı merciinin neresi olduğudur. Adalet Bakanlığı’nın talebi doğrultusunda Yargıtay, tercihini Tüketici Mahkemeleri ve Tüketici Hakem Heyetleri tarafında kullanmıştır.