Tübitak bünyesinde Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (TÜBİTAK RUTE) ilk ve şu anda tek olan yerli lokomotif motorunu geliştirdiğini duyurdu.
RUTE ile TÜRASAŞ, Marmara Üniversitesi ve Sıradışı Mühendislik ortaklığıyla geliştirilen Özgün Motor, tamamıyla ülkemizde sıfırdan tasarlanan ve tüm lisans haklarının TÜBİTAK’a ait olmasıyla öne çıkan bir üründür.
İçten yanmalı dizel motor 8 silindirli ve 1200 beygir gücüne sahiptir. Motorun maksimum verebildiği tork değeri ise 4,960 Nm’dir. Bu gücü üretirken 200 g/kWh yakıt tüketimi sunmaktadır ve bu değer sınıfındaki en iyilerinden biri olmasını sağlamaktadır.
Temiz bir çevre için çevreci ürünlerin kullanımı büyük önem taşımaktadır. Çevreci, yüksek verimlilikte ve sürdürülebilir bir yapıya sahip bu motor global ölçekteki kritik emisyon limit değerlerini de başarıyla karşılamaktadır. Bunun en büyük getirisi de ihracat olacaktır.
Motorun tüm tasarım aşamaları ülkemizde yapılmıştır. 3600 adet farklı parçadan oluşan motor için %90 yerlilik oranı bulunmaktadır. Motorun seri üretimi ise TÜRASAŞ tarafından gerçekleştirilecektir.
Bu motor başlangıç seviyesidir. V8, V12 ve V16 olmak üzere 3 farklı çeşitte üretim yapılacaktır. 2700 beygire kadar güç üretecek versiyonları olacaktır.
Bu geliştirilen motor sadece lokomotif için değil iş makineleri, jeneratörler vb. gibi farklı araçlar içinde kullanılabilecektir.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Varank ““Ülkemizdeki motor sanayisinin gelişiminde mihenk taşı olan Özgün Motor, hem kendi sınıfına hem de TCDD'nin envanterindeki lokomotif motorlarına nazaran daha uygun maliyetli, daha az yakıt tüketen, daha performanslı, daha verimli ve daha çevreci tasarıma sahip.” demiştir.