İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi








 Gerçek Tam Elektrikli Araçlarla Günlük Gerçek Menzil Deneme Sonuçları





EcoBest, günümüz piyasasında satışa sunulan ve herkes tarafından kullanılan ana akım elektrikli araç modellerin gerçek yol kat edebilme denemelerini ve enerji tasarruf durumlarını, gerçek taşıt sürücüleri gibi uygulama ekranları aktifken far açıkken klima aktifken, farklı tip trafik yoğunluğuna sahip yol durumlarında normal günlük kullanım ve günlük kullanım sonrasında, araçların gündelik yaşantısında şarjları bittiğinde gündelik şarj istasyonlarında şarj denemesiyle ilgili uluslararası düzeyde organizasyon olarak faaliyet göstermektedir.

Daha evvel yıllarda değerlendirme kriterleri yapılmamış olan on dört adet yeni ve yakıt tipi sıfır karbon emisyonu olan tam elektrik tahrikli otomobili otomobilin mevcut şarj durumu tam dolu olacak şekle getirip, mevcut tam dolu şarjın yalnızca aracın ön göstergesinde değil tamamen boşaltmak koşuluyla yolda mahsur kalıncaya kadarki durum söz konusu olması ile sonrasında da araçların gündelik yaşantısındaki şarj doldurma istasyonlarından tamamen % 100 oluncaya dek sıfırdan enerji depoları doldurularak, mevcut kapasiteleri inceleme konusu edildi ve bu doğrultuda oluşturulan veriler araştırma altına alındı.

Bu araştırma doğrultusunda aşağıda belirtilen marka ve model bilgisi verilen;

**Aiways marka elektrikli U5 Prime modeli, **Audi marka elektrikli Q4 e-tron Sportback 40 S-Line Edition modeli, **BMW marka elektrikli i4 eDrive40 Sport modeli, **Ford marka elektrikli Mustang Mach-E modeli, **AWD marka elektrikli Extended Range modeli, **Hyundai marka elektrikli ioniq5 AWD Evolution modeli, **Kia marka elektrikli Niro EV Evolution modeli, **Kia marka elektrikli EV6 RWD Air modeli, **Mercedes-Benz marka elektrikli EQA 250+ Range Plus Edition modeli, **MG marka elektrikli MG4 Luxury modeli, **Renault marka elektrikli Megane E-Tech %100 Electric EV60 Iconic modeli, **Seres marka elektrikli 3 modeli, **Skoda marka elektrikli Enyaq iV 80 Executive modeli, **Volkswagen marka elektrikli ID.4 1st Max modeli ve **Volvo marka elektrikli XC40 Recharge modelinin yarısı, geçerliliği sağlanmış WLTP skalasının yüzde sekseninden daha fazlası reel araç kullanım şartlarında sağlanmış oldu. Fakat 5 adedi WLTP skalasının yüzde sekseninden daha azını sağladığı görülmüş olduğu belirtildi.
Diğer tespit ise, 2021 **Eco Best Challenge araştırmasında, ekranda 0’ ı tespit ettikten sonra şarj kapasitesinde hali hazırda kısmen enerji olduğunun görüldüğü oldu.

On dört  taşıttan on ikisi, yaklaşık olarak üç ila yirmi üç km arasında olası değişikliklere karşı “yedek stok” elektrik enerjisi saklamasıydı. Yalnızca 2 taşıt, “enerji tüketildi” ikazıyla tamamıyla stop etti. Eco Best tarafından kullanılmakta olan ve Auto Best ‘ in tescil edilmiş 2 endeks, olağan taşıt kullanım mesafesi WLTP dataları arasında yapılan ölçeği gösteren EcoC 1 ile tam elektrik tahrikli taşıtın 1 kWh ile ne kadar gerçek kullanım mesafesi temin edebileceğini ortaya çıkartan EcoC 2, tam elektrik tahrikli taşıtların gerçek elektrik enerjisi üretkenliğini gösterir. BEV’ nin elektrik enerjisi üretkenliğinin en ehemmiyetli söylevi olan EcoC 2, EcoC 1 için pek iyi netice veren bir taşıtın, pek çok tam elektrikli taşıtın elektrik deposunda stoklanan enerji ile daha az üretken olduğunu ve EcoC 2 göstergesinde daha kötü olan neticeler görülebileceğine önem arz ediyor . Önceki senenin EcoC 2 trendi olan **8,07 km/kWh ile karşılaştırılmasında, bu seneki en trend netice **6,65 km/kWh Denemedeki yalnızca 5 tercih 6 km/kWh lik kapasiteyi geçerken; 2 taşıt 5 km/kWh mesafesine yaklaşamadığı anlaşılmış oldu.
 
Kaynak