İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi








 EV, HEV, PHEV, AC ve DC Nedir?


Elektrikli otomobiller güncellemelerine hali hazırda devam ediyor ve gelişiyor. Özellikle elektrikli araçlarda görünen EV, PHEV, BEV, MHEV terimlerinin günlük hayatta karşımıza çıkabileceğini bildiğimizden bu terimlere bir göz atalım.





EV: EV (Electric Vehicle) Elektrik tahrikli tüm taşıtları ifade eden kısaltmadır. Bu araçlar hareketi sağlamak amacıyla elektrik motorlarından güç alırlar.

ICE: Benzin, dizel, biyoyakıt ve hatta gazla çalışan ve günümüzün bildiğimiz motorlarını ifade eden araçlar için kullanılan kısaltmadır.

HEV'in açılımı nedir?

HEV: Hibrid motorlar için kullanılmakta olan ifadedir. Bu tür taşıtlarda elektrik tahrik motoru ya da içten yanmalı klasik motorlar ayrı ayrı veya birlikte çalışarak güç sağlayabiliyor. Bu tür model araçlarda elektrik bataryaları için gereken enerjiyi araç geri kazanımla kendisi temin eder. Bu tür araçlar  yakıt tasarrufuna büyük katkı sağlar.

Bev ve PHEV nedir?


PHEV: Plug-in Hibrit elektrikli olan bu taşıtlar HEV model araçlardan farkı şarj edilebilir oluşudur. Bu taşıtlar hem elektrik tahrikli motoru hem de klasik içten yanmalı fosil kaynaklı motorla hareket edebilirler. Standart hibrit araçlarla farkı ise bataryalarının dışarıdan bir güç kaynağıyla şarj edilebilmesidir. Bataryalar boşken normal bir hibrit araç gibi kullanılabilen modeller şarj edildiğinde sadece elektrik motoruyla belli mesafeler kullanılabilir.

BEV: BEV ifadesi EV araçları altında içten yanmalı fosil kaynaklı motor veya yakıt deposuna haiz olmayan, yalnızca şarj edilebilir bataryalardan tahrikli olan aktarma organı olan elektrikli değişkenler için kullanılıyor.  Bu modellerin şarj olabilmesi gerektiği durumlarda bir güç kaynağına bağlanması gerekir.

MHEV: (Mild hibrid) Bu tip araçlarda elektrikli motor içten yanmalı fosil kaynaklı motora  destek amacıyla kullanılıyor. Yalnızca elektrik tahrikli motor kullanılarak hareket sağlanamıyor.

FCEV: Yakıt hücreli olan elektrik tahrikli taşıtlar için kullanılan ifade olarak karşımıza çıkmakta. Bu tip taşıtlar elektrik motoruyla çalıştığı için EV sınıfında değerlendiriliyor. Yakıt hücreleri içinde bulunan hidrojen elementinin oksijen elementiyle  teması sonucu üretilen elektrik enerjisi taşıttaki bataryalara iletilir. FCEV otomobiller dışarıdan bir elektrik desteğine gerek duymadan kendi enerjilerini hidrojen motoruyla üretir.

kW ve kWh: Bir kilovat 1000 watt ve elektrikli araçlardaki sıklıkla kullanılan güç ölçüsüdür. 1 kW yaklaşık 1,34 hp güce denk gelmektedir. Elektrikli taşıtlar yüz km de  yaklaşık olarak 15-23 kWh elektrik enerjisi tüketmektedir. Kw, motorlardaki hp veya bg gibi motor gücünün bir ölçüsüdür ve kilovatsaat (kWh) cinsinden pil kapasitesi, litre cinsinden yakıt deposu kapasitesi gibidir.
AC ve DC: AC Alternatif Akım ve DC doğru akım manasında kullanılır. Elektrikli taşıtlar için şarj istasyonları AC veya DC şeklinde olmaktadır. Elektrikli taşıtlar elektrik enerjisini DC olarak depolarken şebekeden gelen akımın daima AC olmaktadır. Elektrik tahrikli taşıtlar içinde bulunan dönüştürücü ile enerjiyi Alternatiften Doğru akıma dönüştürür ve bataryalara yönlendirir. Bu nedenle ev prizlerinden şarj süreleri elektrikli taşıtlar için fazlaca zaman alan bir işlem oluyor.