İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu - myo@gelisim.edu.tr

Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi








 Büyük Soruna Büyük Çözüm


Katı hâl batarya denilen batarya türü, lityum iyon veya lityum polimer pillerde bulunan sıvı veya polimer jel elektrolitler yerine katı elektrotlar ve katı elektrolit kullanan ve bu sayede geliştirilen bir pil teknolojisi olarak karşımıza çıkmakta.


 Katı hal pillerin; yanıcılık, sınırlı voltaj, kararsız katı-elektrolit ara faz oluşumu, zayıf döngü performansı gibi lityum-iyon bataryalarının mevcuttaki birçok problemi için giderilmesi yüksek ihtimal olan çözümler sağlayabileceği düşünülüyor.

BMW katı hâl pil üretim yatırımlarını artırıyor


Bilhassa otomobil endüstri şirketleri yakın zamanlarda katı hal bataryalar konusundaki çalışmalarını artırmış bulunuyorlar. Bu konuda alternatif düşünceler yürüten BMW firması, son olarak Solid Power şirketi ile ortaklığa dair anlaşma yaptıklarını yayınlamıştı. Bu ortaklık daha da gelişmekte.

İki şirket arasındaki anlaşma kapsamında otomobil üreticisi, Almanya’ nın Münih şehri civarında bulunan Hücre Üretimi Yeterlilik Merkezi’nde (CMCC) tamamen katı hal pillerinin (ASSB) montajlarının gerçekleşmesi için bir prototip hattı oluşturma yönünde lisans almaya hak kazandı. Prototip hattının kurulumu öncesinde BMW firması, Solid Power firma yetkililerinden gerekli eğitim vermesini talep ederek pil hücre üretim süreçlerini organize etmeyi hedefliyor.

Almanya’ nın Bavyeralı otomobil üreticisi, gerçekleşen basın bülteninde ASSB teknolojisine sahip bir prototip aracı 2025 yılından daha önce yollarda olması için çalışma planladığını duyurdu. Bu süreçte Solid Power firması ise yıl içerisinde test amaçlı hücreler tedarik edecek.

BMW firması, önümüzdeki senelerde ürettikleri otomobillerinin ana parçasını oluşturacak olan Neue Klasse platformunu da katı hâl bataryalarına uygun şekilde güncelliyor. Alman üretici BMW’ nin katı hâl bataryaya sahip ilk aracını ne zaman piyasaya süreceğini ise tahmin etmek şu aşamada mümkün görünmüyor gibi. BMW firması bunun için zamana daha çok ihtiyacı var gibi görünüyor.

Devrim niteliğindeki pil teknolojisinden önce ise BMW firmasından ilk olarak yuvarlak hücrelere sahip Gen6 bataryalarını göreceğiz. Mevcut Gen5 prizmatik hücrelerle kıyaslandığında, yeni Gen6 yüzde otuz daha hızlı şarj, yüzde otuz daha fazla mesafe ve yüzde yirmi daha fazla enerji kapasitesi umut ediyor.

Katı hâl batarya teknolojisi üzerinde yatırımlarına devam eden bir diğer otomotiv üreticisi olan Toyota firması ise ilk aracını 2025 yılında tanıtmayı planlıyor.